Antidruktechnieken

Wanneer er drukplekken op de voet worden geconstateerd die direct ontlast moeten worden kan vilttherapie uitkomst bieden.

Vilttherapie is een antidrukmiddel dat voor de voet op maat wordt gemaakt. Dit antidrukmiddel biedt een tijdelijke oplossing en kan bijvoorbeeld ingezet worden als voorbereiding op een orthese of als overbrugging naar een steunzool.

Advies bij het gebruik van vilt of druk regulerende techniek

Als u viltpadding gaat gebruiken, is er een kans dat u een allergische reactie krijgt op de lijm die hierin zit.

Na plaatsing van een antidrukmidddel aan de hand van de voor u gekozen techniek, dient u na een week terug op controle te komen.

De tweede controle maakt u in overleg met uw medisch pedicure, na 2 weken, hier wordt het antidrukmiddel verwijderd (dit kunt u eventueel zelf in overleg).

Verwijder viltpadding bij pijn door bijvoorbeeld afknelling van voet of teen.

• De pleister en / of viltpadding mag u nooit ruw van de huid af te trekken, liever rustig oprollen.
  • Hebt u minder of geen gevoel meer in uw voeten, laat de huid van uw voeten dan regelmatig door iemand anders controleren op roodhuid en zwelling.
Voorbeeld van een antidrukbehandeling op een voet gemaakt door medisch pedicure Samira van der Mee, eigenaar van pedicure praktijk Samira in Arnhem-Zuid

Instructies en advies

• Neem meteen contact op met uw pedicure als de huid rondom het aangebrachte materiaal rood wordt, zwelling vertoont, jeukt of pijn doet.
  • Mocht het verband ondanks alle voorzorg toch nat worden, dan kunt u dit drogen met een haardroger. De warme lucht zal de lijm opnieuw activeren. Controleer altijd de warmte van de haardroger bij een verminderd gevoel!
  • Als het verband of de viltpadding eraf gehaald moet worden, dan kan dit het beste gebeuren na het douchen of het nemen van een voetbad. De plaklaag van het materiaal laat dan gemakkelijk los.
Voorbeeld van een drukplek op de huid van de voeten. Medisch pedicure Samira kan deze drukplek ontzien door gebruik te maken van viltechnieken.

Let op

• Gebruikt u corticosteroïden? Houd dan rekening met een dunnere huid. U heeft een zwakke reactie op ontstekingen en een trage wondgenezing .
  • Heeft u een huidaandoening of huidziekten? Vraag eerst toestemming van uw huisarts.
  • Uw vilt mag niet langer dan 14 dagen aaneengesloten blijven zitten .

Voorbeeld van een antidrukbehandeling op een voet gemaakt door medisch pedicure Samira van der Mee, eigenaar van pedicure praktijk Samira in Arnhem.

Vergeet uw controle-afspraak niet! Controle na 1 week en daarna na 2 weken bij een risicovoet.